Przepisy wykonawcze do tego artykułu Ustawy Prawo Atomowe zawiera Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 2 lutego 2007 roku w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących formy i treści wzorcowych i roboczych medycznych procedur radiologicznych (2). W związku z tymi przepisami w roku 2009 Minister Zdrowia powołał Komisję ds. Procedur Wzorcowych i Audytu Klinicznego Zewnętrznego w zakresie Rentgenodiagnostyki i Rentgenodiagnostyki Zabiegowej, której celem jest opracowanie procedur wzorcowych, a następnie, po ich opublikowaniu, prowadzenie audytów klinicznych zewnętrznych.
Obecnie lista procedur wzorcowych jest już niemal gotowa do opublikowania przed Ministerstwo Zdrowia. Po opublikowaniu tych procedur każda pracownia rentgenowska będzie miała obowiązek przygotowania swoich procedur roboczych zgodnie z procedurami wzorcowymi, przed rozpoczęciem planowych audytów zewnętrznych. Audyty takie mają być regularnie przeprowadzane i każda z 15 tysięcy pracowni rentgenowskich działających aktualnie w naszym kraju ma być kontrolowana raz na 4 lata. Warto przy tym podkreślić, że około połowa aparatów rentgenowskich w Polsce działa w gabinetach stomatologicznych.
Zgodnie z Ustawą Prawo Atomowe kliniczny audyt zewnętrzny w zakresie rentgenodiagnostyki jest wykonywany przez zespół powołany przez wyżej wymienioną Komisję, na wniosek konsultanta wojewódzkiego. W skład zespołu wchodzą co najmniej: lekarz specjalista z radiologii – diagnostyki obrazowej, technik elektroradiologii oraz fizyk medyczny lub inżynier medyczny.
W roku 2013 przeprowadzono pilotażowe audyty kliniczne zewnętrzne w województwie łódzkim dzięki staraniom konsultanta wojewódzkiego w zakresie radiologii, prof. Ludomira Stefańczyka. Audyt rozpoczynał się tam od przesłania do jednostki audytowanej pisma z prośbą o przesłanie danych administracyjnych, w tym danych osoby odpowiadającej za system zapewnienia jakości w jednostce, informacji na temat sposobu opisywania badań rtg. (zdalne czy w jednostce), wykazu wykonywanych w danej jednostce procedur i wykazu zatrudnionego personelu. Na podstawie tych informacji zespół audytorski prosi o przesłanie kompletu dokumentów dotyczących na przykład 3., 16. i 27. zdjęcia pantomograficznego wykonanego w wybranym miesiącu.
Dokumenty te to:
Zespół audytorski ocenia następnie te dokumenty, przydzielając im wartości punktowe wg standardowego formularza, aby stwierdzić, czy kryteria są spełnione (1 punkt), czy nie (0 punktów). Zespół ten sporządza i przekazuje kierownikowi jednostki audytowanej sprawozdanie z audytu w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia zakończenia audytu. Kopia sprawozdania jest przekazywana wojewódzkiemu konsultantowi w dziedzinie radiologii – diagnostyki obrazowej oraz właściwemu terenowo państwowemu wojewódzkiemu inspektorowi sanitarnemu. Za wykonanie zaleceń wynikających z audytu jest odpowiedzialny kierownik audytowanej jednostki ochrony zdrowia. Stwierdzenie niewykonania zaleceń zawartych w sprawozdaniu pokontrolnym może skutkować czasowym lub trwałym cofnięciem zgody na świadczenie usług z użyciem promieniowania jonizującego.
Należy jednak podkreślić, że zasadnicza rola audytu nie sprowadza się do karania, ale ma on pełnić rolę doradczą. Celem audytów jest bowiem zbadanie, czy zakresy parametrów wyposażenia, działalności klinicznej i wykorzystywanych testów systemu zapewnienia jakości są spójne. W dalszej kolejności efektem tych działań ma być doprowadzenie do rzeczywistej optymalizacji wykonywania radiologicznych procedur klinicznych dla dobra pacjentów.
prof. dr hab. n. med. Ingrid Różyło-Kalinowska
MS 5/2014