Jak pozbyć się środków odurzających z gabinetu stomatologicznego?
Aleksandra Maria Jach
Structure Drwal Jach Komorowska Moj sp.k.
Pozbywanie się odpadów z placówek leczniczych podlega specjalnym zasadom. Z uwagi na szczególne niebezpieczeństwo dla społeczeństwa i środowiska, jakie wiąże się z wyrzucaniem środków odurzających lub psychotropowych, przpisy w tym zakresie narzucają precyzyjną procedurę postępowania.
W związku z tym, że dnia 1 marca 2024 r., po 12 latach, dotychczasowe rozporządzenie w sprawie usuwania środków odurzających lub psychotropowych zastąpiono nowym rozporządzeniem, warto przybliżyć, w jaki sposób obecnie należy postępować z odpadami zawierającymi środki odurzające, psychotropowe lub prekursory.
Każdy podmiot, który posiada zepsute, sfałszowane lub którym upłynął termin ważności środki odurzające, substancje psychotropowe lub prekursory kategorii 1 (jak również ich mieszaniny lub produkty lecznicze zawierające je w swoim składzie) są obowiązane niezwłocznie umieścić je w specjalnym urządzeniu lub miejscu przeznaczonym do przechowywania takich substancji, tak aby osoby niepowołane nie miały do nich dostępu. Jednocześnie trzeba niezwłocznie przekazać pisemne zawiadomienie do wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego. Kiedy pojawi się inspektor, dojdzie do spisania protokołu, drugiej fazy zabezpieczenia (opisanej poniżej) i dopiero będzie można przekazać takie środki do utylizacji.
Zawiadomienie do inspektora powinno określać:
(a) w przypadku produktów, które nie są produktami leczniczymi: nazwę środka, jego nazwę handlową, numer ilość czystego środka odurzającego, substancji psychotropowej albo prekursora w produkcie, wskazanie jego serii oraz daty ważności,
(b) w przypadku produktów leczniczych: nazwę środka, nazwę handlową, nazwę międzynarodową, numer GTIN, numer serii, datę ważności i liczbę opakowań. Niektóre z Inspektoratów posiadają na swoich stronach internetowych projekty wniosków w przedmiotowym zakresie. W odpowiedzi na zawiadomienie, właściwy inspektor powinien zjawić się w placówce (w uzgodnionym terminie) na czynność protokolarnego zabezpieczenia środków.
Wyznaczona przez placówkę osoba odpowiedzialna wraz z inspektorem dokonają sprawdzenia zabezpieczenia produktów i dokonają kolejnych czynności zabezpieczających. Substancje trzeba zabezpieczyć w szczelnie zamkniętym pojemniku zbiorczym opatrzonym banderolą „do zniszczenia”, w sposób uniemożliwiający ich użycie. Zamknięte pojemniki zbiorcze trzeba umieścić w wydzielonym pomieszczeniu przeznaczonym do przechowywania tego rodzaju środków – a jeżeli nie ma takiego pomieszczenia w podmiocie – to w zamykanych metalowych szafach, kasetach lub sejfach w pomieszczeniach magazynowych. Inspektor sporządzi protokół, w którym m.in. wskaże termin, do którego substancje muszą być przekazane do zniszczenia.
Po sporządzeniu protokołu, należy substancje przekazać podmiotowi unieszkodliwiającemu wraz z jednym egzemplarzem protokołu. Zniszczenia produktów dokona podmiot unieszkodliwiający, który również z czynności zniszczenia sporządza protokół i jeden jego egzemplarz przekaże do podmiotu leczniczego.
Nowe rozporządzenie chociaż zastąpiło dotychczasowe regulacje utrzymało wiele podobieństw do poprzedniej procedury. Warto jednak pamiętać o konieczności jej dochowania w przypadku konieczności pozbycia się z placówki takich środków.
Jak pozbyć się środków odurzających z gabinetu stomatologicznego?
MS 2024; 9: 77-78.
m