Jak pozbyć się środków odurzających z gabinetu stomatologicznego?

Jak pozbyć się środków odurzających z gabinetu stomatologicznego?
MS 2024; 9: 77-78.

Jak pozbyć się środków odurzających z gabinetu stomatologicznego?

Aleksandra Maria Jach
Structure Drwal Jach Komorowska Moj sp.k.

Pozbywanie się odpadów z placówek leczniczych podlega specjalnym zasadom.  Z uwagi na szczególne niebezpieczeństwo dla społeczeństwa i środowiska, jakie wiąże się z wyrzucaniem środków odurzających lub psychotropowych, przpisy w tym zakresie narzucają precyzyjną procedurę postępowania.

W związku z tym, że dnia 1 marca 2024 r., po 12 latach, dotychczasowe rozporządzenie w sprawie usuwania środków odurzających lub psychotropowych zastąpiono nowym rozporządzeniem, warto przybliżyć, w jaki sposób obecnie należy postępować z odpadami zawierającymi środki odurzające, psychotropowe lub prekursory.

Każdy podmiot, który posiada zepsute, sfałszowane lub którym upłynął termin ważności środki odurzające, substancje psychotropowe lub prekursory kategorii 1 (jak również ich mieszaniny lub produkty lecznicze zawierające je w swoim składzie) są obowiązane niezwłocznie umieścić je w specjalnym urządzeniu lub miejscu przeznaczonym do przechowywania takich substancji, tak aby osoby niepowołane nie miały do nich dostępu. Jednocześnie trzeba niezwłocznie przekazać pisemne zawiadomienie do wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego
. Kiedy pojawi się inspektor, dojdzie do spisania protokołu, drugiej fazy zabezpieczenia (opisanej poniżej) i dopiero będzie można przekazać takie środki do utylizacji.

Zawiadomienie do inspektora powinno określać:
(a) w przypadku produktów, które nie są produktami leczniczymi: nazwę środka, jego nazwę handlową, numer ilość czystego środka odurzającego, substancji psychotropowej albo prekursora w produkcie, wskazanie jego serii oraz daty ważności,
(b) w przypadku produktów leczniczych: nazwę środka, nazwę handlową, nazwę międzynarodową, numer GTIN, numer serii, datę ważności i liczbę opakowań. Niektóre z Inspektoratów posiadają na swoich stronach internetowych projekty wniosków w przedmiotowym zakresie.
W odpowiedzi na zawiadomienie, właściwy inspektor powinien zjawić się w placówce (w uzgodnionym terminie) na czynność protokolarnego zabezpieczenia środków.

Wyznaczona przez placówkę osoba odpowiedzialna wraz z inspektorem dokonają sprawdzenia zabezpieczenia produktów i dokonają kolejnych czynności zabezpieczających. Substancje trzeba zabezpieczyć w szczelnie zamkniętym pojemniku zbiorczym opatrzonym banderolą „do zniszczenia”, w sposób uniemożliwiający ich użycie.  Zamknięte pojemniki zbiorcze trzeba umieścić w wydzielonym pomieszczeniu przeznaczonym do przechowywania tego rodzaju środków – a jeżeli nie ma takiego pomieszczenia w podmiocie – to w zamykanych metalowych szafach, kasetach lub sejfach w pomieszczeniach magazynowych. Inspektor sporządzi protokół, w którym m.in. wskaże termin, do którego substancje muszą być przekazane do zniszczenia.

Po sporządzeniu protokołu, należy substancje przekazać podmiotowi unieszkodliwiającemu wraz z jednym egzemplarzem protokołu. Zniszczenia produktów dokona podmiot unieszkodliwiający, który również z czynności zniszczenia sporządza protokół i jeden jego egzemplarz przekaże do podmiotu leczniczego.

Nowe rozporządzenie chociaż zastąpiło dotychczasowe regulacje utrzymało wiele podobieństw do poprzedniej procedury.  Warto jednak pamiętać o konieczności jej dochowania w przypadku konieczności pozbycia się z placówki takich środków.

m
poprzedni artykuł