Dr hab. n. med. Zdzisław Bereznowski prof. GUMed
Do rąk czytelnika trafia podręcznik protetyki stomatologicznej, który jako całościowe opracowanie tego przedmiotu jest adresowany zarówno do studentów stomatologii, jak też lekarzy specjalizujących się w protetyce, techników dentystycznych i wszystkich lekarzy dentystów zainteresowanych tą dziedziną stomatologii.
Każdą z wymienionych części podręcznika poprzedza hasłowe streszczenie materiału zawartego w kolejnych rozdziałach, a na końcu każdego rozdziału zamieszczono wykaz polecanych lektur uzupełniających oraz zestaw pytań kontrolnych, ułatwiających sprawdzenie zapamiętanych treści. Zawarte w podręczniku rysunki i zdjęcia doskonale uzupełniają rozważania Autora i ułatwiają czytelnikowi zrozumienie omawianych zagadnień.
Nowoczesny w układzie i treści podręcznik autorstwa prof. Stanisława Majewskiego – wydanej w dwu wersjach: klasycznego podręcznika akademickiego, a następnie w wersji elektronicznej (Wydawnictwo Elsevier Urban & Partner, 2015) – jest całościowym opracowaniem protetyki stomatologicznej jako przedmiotu w kompleksowym ujęciu teorii i praktyki oraz kliniki i laboratorium, a więc pozycją, której w polskim piśmiennictwie stomatologicznym bardzo brakowało. Autorowi udało się zrealizować zamysł zwartego przedstawienia przenikających się wzajemnie treści dwu działów współczesnej protetyki stomatologicznej: klinicznego, w odniesieniu do problematyki zdrowotnej leczonych pacjentów, i laboratoryjnego, związanego z techniczno-materiałowymi aspektami wykonawstwa uzupełnień protetycznych wg najnowszych metod i technologii współczesnej techniki dentystycznej. Warto też podkreślić, że jest to pierwszy polski podręcznik w tej dziedzinie wydany również w wersji elektronicznej z internetowym dostępem do jego treści z dowolnego miejsca.
Taka koncepcja ujęcia treści podręcznika jest spełnieniem uświadomionej w środowisku stomatologów potrzeby integracji obu wymienionych działów na każdym etapie przygotowania do zawodu, czyli zarówno w szkoleniu przed-, jak też podyplomowym. Dzięki temu studiujący ten przedmiot wyniosą nieoceniony pożytek całościowego pojmowania problemów związanych ze wszystkimi aspektami wykonywanego zawodu zarówno technika, jak i lekarza, a co najważniejsze – prawdziwą korzyść odniosą leczeni pacjenci. W książce tej został bowiem zawarty bogaty zasób wiadomości obejmujący pełen zakres programowy studiów przed- i podyplomowych. I co ważne, także takich, których w wydawanych w Polsce publikacjach dotąd brakowało, a Autor opisuje je nie tylko na podstawie najnowszej literatury światowej w tym zakresie, lecz również dzieli się bogatym doświadczeniem własnym i wynikami badań krakowskiego ośrodka uniwersyteckiego. Wszystko to sprawia, że dzieło to ma prócz walorów dydaktycznych także nieocenioną wartość jako źródło wiedzy opartej na wynikach najnowszych prac badawczych, w tym w dużym zakresie oryginalnych prac własnych Autora i pracującego pod jego kierunkiem Zespołu.
W dążeniu do spełnienia powyższych założeń koncepcyjnych i zgodnie z wymogami metodycznymi dla opracowań dydaktycznych, w redagowaniu tego podręcznika został przyjęty jego podział na cztery następujące części problemowe:
- Część pierwsza – zawiera zakres wiedzy teoretycznej, konieczny do zrozumienia całości przedmiotu.
- Część druga i trzecia – obejmuje kompleks zagadnień współczesnej protetyki klinicznej, zarówno w zakresie praktyki podstawowej, z opisem metod rekonstrukcji protetycznej w różnych konfiguracjach braków zębowych, jak i specjalistycznej, w przypadkach diagnostycznie i terapeutycznie trudnych – wymagających postępowania kompleksowego i leczenia m.in. takich jednostek chorobowych, jak: stomatopatie protetyczne, periodontopatie, zaburzenia okluzji, starcie patologiczne i dysfunkcje układu stomatognatycznego.
- Część czwarta, w której są przedstawione wybrane zagadnienia z zakresu techniki laboratoryjnej i nowych technologii oraz materiałoznawstwa protetycznego – jest niezbędnym uzupełnieniem wiedzy wymaganej w nauczaniu przed- i podyplomowym obydwu grup zawodowych. tj. lekarzy stomatologów i techników dentystycznych.
Każdą z wymienionych części podręcznika poprzedza hasłowe streszczenie materiału zawartego w kolejnych rozdziałach, a na końcu każdego rozdziału jest zamieszczony wykaz polecanych lektur uzupełniających oraz zestaw pytań kontrolnych, ułatwiających sprawdzenie zapamiętanych treści. Korzystanie z zamieszczonych ilustracji ułatwia zrozumienie kwestii wymagających przestrzennej wyobraźni plastycznej, co jest charakterystyczne dla protetyki jako specjalności odtwórczej.
Autor, wyrażając swoją dezaprobatę dla traktowania protetyki stomatologicznej jako nauki o protezach, zrezygnował z tradycyjnego układu rozdziałów według opisu i sposobów wykonywania różnego rodzaju protez (jak praktykuje to wielu autorów) na rzecz występujących u pacjentów problemów zdrowotnych, dotyczących etiologii, diagnostyki i metod rekonstrukcji protetycznej oraz leczenia zaburzeń występujących w obrębie układu stomatognatycznego. Jest to zatem książka, której merytorycznym centrum jest zawsze pacjent z jego problemami zdrowotnymi, o profilu będącym sednem protetycznej działalności odtwórczej, rehabilitacyjnej i profilaktycznej. Na tym właśnie polega nowoczesne pojmowanie przez Autora protetyki stomatologicznej jako dziedziny wiedzy i praktyki medycznej, co znalazło odzwierciedlenie w treści tego podręcznika. Różnego zaś rodzaju aparaty i konstrukcje protetyczne są jednym ze środków do realizacji celów zdrowotnych – i takie też jest ich usytuowanie w tym podręczniku.
W tym też duchu Autor szczególną uwagę poświęca zagadnieniom wzajemnych relacji lekarza i pacjenta oraz roli czynników psychospołecznych w etiologii i leczeniu zaburzeń morfologiczno-czynnościowych całego układu stomatognatycznego. Jest to niejako na przekór szkodliwym tendencjom do traktowania protetyki jako odhumanizowanego przedmiotu, o profilu bardziej technicznym niż medycznym.
Kolejnym elementem wyróżniającym to opracowanie jest dążenie do podawania informacji w miarę możliwości jednoznacznych, powszechnie uznanych i popartych także własnymi badaniami naukowymi oraz kilkudziesięcioletnią praktyką Autora tego podręcznika, który słusznie uważa, że w nauczaniu przedmiotu jest konieczna wiedza wiarygodnie jednoznaczna i praktyka oparta na pozytywnych wynikach klinicznych obserwacji długoczasowych.
W wyborze tematyki Autor kierował się nie tylko własnym wyczuciem i doświadczeniem dydaktycznym, lecz również aktualnym zakresem uniwersyteckich programów nauczania przed- i podyplomowego w tym przedmiocie, oraz tendencjami rozwojowymi współczesnej protetyki stomatologicznej. I tak np., oprócz wielu metod diagnostycznych, zabiegowych i rehabilitacyjnych oraz nowego spojrzenia na etiopatogenezę niektórych jednostek chorobowych i opisu nowych technologii laboratoryjnych, w specjalnym rozdziale Autor zwraca uwagę na konieczność uwzględniania możliwości, jakie stwarza metoda śródkostnej implantacji wszczepów filarowych. Jest to słuszne, gdyż ta właśnie dziedzina wyznacza kierunki rozwoju protetyki przyszłości, która w swoim głównym nurcie najprawdopodobniej stanie się implantoprotetyką.
Jestem przekonany, że podręcznik ten będzie pożyteczną lekturą dla studentów i lekarzy zainteresowanych tą dziedziną współczesnej medycyny, jaką jest protetyka stomatologiczna, i pośrednio przyczyni się do kompetentnej pomocy pacjentom wymagającym rekonstrukcji uzębienia i leczenia zaburzeń, tak miejscowych w obrębie układu stomatognatycznego, jak też powikłań ogólnoustrojowych. Jest to książka godna polecenia, gdyż – w mojej ocenie – spełnia najwyższe standardy dydaktyczne i jest zarazem oryginalnym dziełem autorskim, jakiego brak w polskim piśmiennictwie z tego zakresu.