Zaproponowałem pacjentowi wykonanie mostu w celu odtworzenia drugiego zęba przedtrzonowego. Gdy już zakończyłem leczenie, pacjent okazał swoje niezadowolenie z tego, że nie poinformowałem go o możliwości odtworzenia braku za pomocą wszczepu zębowego. Prawdę mówiąc, nie proponowałem tego rozwiązania, ponieważ zarówno ząb czwarty, jak i szósty były leczone endodontycznie. Sugerowałem się również tym, że pacjent zawsze wybierał tańsze rozwiązania. Czy pacjent może mieć do mnie o to pretensje?
Zawsze należy pacjentowi przedstawić wszystkie możliwości leczenia, ich wady i zalety, no i oczywiście koszty. Niepoinformowanie pacjenta o wszystkich możliwościach leczenia jest błędem i pacjent słusznie może mieć o to pretensje do lekarza. Co więcej, może również żądać odpowiedniej rekompensaty.
prof. dr hab. n. med. Mariusz Lipski
MS 6/2016