Pacjenci oczekują nowoczesnych rozwiązań w gabinetach stomatologicznych

Pacjenci oczekują nowoczesnych rozwiązań w gabinetach stomatologicznych

Pacjenci oczekują nowoczesnych rozwiązań w gabinetach stomatologicznych

Marcin Banasik, Maciej Cićkiewicz, Anna Krasnodębska - Cićkiewicz

Obecność nowych technologii w placówkach stomatologicznych jest kluczowa dla pacjentów. Z badania „Placówki medyczne w Polsce. Badanie satysfakcji oraz potrzeb pacjentów” wynika, że mają one wpływ na ich decyzję przy wyborze placówki  (32% respondentów). Co więcej, dla prawie 90% badanych nowoczesny sprzęt medyczny jest jednym z najważniejszych aspektów. Jak więc sprostać oczekiwaniom pacjentów i uczynić placówkę nowoczesną technologicznie w ich oczach?



Od kilku lat bierzemy czynny udział w dynamicznym rozwoju placówek medycznych w zakresie ich designu oraz technologii, zarówno w Polsce, jak i na rynku globalnym. Za tą zmianą stoją odkrycia w zakresie nowoczesnych rozwiązań, jak i oczekiwania pacjentów. Nowe technologie ułatwiają kontakt pomiędzy placówką a pacjentem, wpływają na proces leczenia i wprowadzają „rewolucję” w pracy lekarza, który wiele zadań może powierzyć urządzeniom.

Pacjenci zwracają uwagę na to, czy placówka wykorzystuje nowoczesne rozwiązania, co więcej – na podstawie tych informacji decydują o podjęciu leczenia w danym miejscu. Tak przynajmniej wynika z badania „Placówki medyczne w Polsce. Badanie satysfakcji oraz potrzeb pacjentów”, zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia na rzecz firmy Primater na grupie kobiet i mężczyzn w wieku 18-65 lat, którzy odwiedzili gabinet dentystyczny w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Respondenci (32%) potwierdzili, że obecność nowych technologii wpływa na ich decyzję o wyborze miejsca leczenia, a 90% - wskazało nowoczesny sprzęt medyczny jako jeden z najważniejszych aspektów w momencie podejmowania decyzji. Jakie rozwiązania można więc wprowadzić do placówki stomatologicznej, aby można określać ją zaawansowaną technologicznie?

Systemy do rejestracji wizyty
Żyjąc w erze cyfrowej, społeczeństwo przyzwyczajone jest do realizacji wielu codziennych zadań drogą elektroniczną, za pomocą m. in. smartfonów. Dotyczy to również możliwości, niezależnie od miejsca i czasu, umówienia wizyty w gabinecie stomatologicznym. Na rynku dostępnych jest wielu producentów oferujących, m.in.  integrację kalendarza do rejestracji wizyt ze stroną www kliniki, stworzenia indywidualnej witryny internetowej czy integrację z posiadanym już kontem na popularnych platformach dla lekarzy. Okazuje się jednak, że mimo rozwoju nowych technologii, nie są to rozwiązania powszechne i często stosowane.
Aż 65% ankietowanych przyznało, że najczęściej rejestruje się na  wizyty w  placówce medycznej telefonicznie (65%) i osobiście (20%). Tylko 5% respondentów korzysta odpowiednio z  aplikacji mobilnej placówki lub sieci placówek, strony internetowej lub aplikacji umożliwiającej zapisanie się do  wielu specjalistów z różnych placówek i strony internetowej placówki lub sieci placówek.
Z doświadczenia i obserwacji, realizując kliniki stomatologiczne, możemy powiedzieć,  że systemy online do rejestracji  wizyt wciąż nie są rozwiązaniem popularnym. Myślę, że w bliskiej przyszłości będzie się to zmieniać, gdyż wdrożenie zdalnej rejestracji umożliwia łatwiejszą organizację pracy personelu, przyczyniając się tym samym do sprawniejszego funkcjonowania placówki i  szybszej obsługi pacjentów, która jest niezwykle ważna z perspektywy jego komfortu  – mówi Marcin Banasik, Wiceprezes Zarządu Primater.
Systemy do zarządzania dokumentacją
Szczególnie pomocne w codziennej pracy placówki stomatologicznej okazują się systemy do zarządzania dokumentacją medyczną, co chociażby w kontekście ekologii, jak i wygody pacjenta niesie za sobą wiele pożytku. Dzięki takim rozwiązaniom ogranicza się zużycie papieru i umożliwia zdalny dostęp do danych.
Wdrażanie nowoczesnych rozwiązań jest kluczowe dla rozwoju placówek medycznych, sprostania potrzebom pacjentów, a także zapewnienia komfortu personelowi medycznemu. Nasze badanie pokazało też, że wnętrza placówek medycznych bezpośrednio oddziałują na  nastrój pacjentów. Respondenci zapytani o  elementy, które spowodowały, że odwiedzana w  minionym czasie placówka, wywołała pozytywne odczucia, wskazywali nowoczesny wygląd (16%), a nowoczesny wygląd, to również nowoczesne rozwiązania. Należy jednak pamiętać już na etapie planowania placówki medycznej, że użycie zaawansowanych technologii medycznych takich, jak monitoring pacjentów, czy sprzęt diagnostyczny, mogą wpłynąć na infrastrukturę techniczną projektowanej przestrzeni. Warto zatem powierzyć kompleksowe prace nad takim projektem doświadczonemu generalnemu wykonawcy, który specjalizuje się w przestrzeniach medycznych, ma wiedzę techniczną oraz zna przepisy sanitarno-epidemiologiczne, którym podlegają takie placówki  – wyjaśnia Marcin Banasik, Wiceprezes Zarządu Primater.
Nowoczesny sprzęt diagnostyczny
Obecnie w leczeniu dużą rolę odgrywa nowoczesna aparatura, która, m.in. skraca czas wykonywania badania i diagnozy oraz poprawia komfort pacjentów i lekarzy. W stomatologii coraz aktywniej rozwijane są rozwiązania cyfrowe.
Od dłuższego czasu możemy zauważyć, że zaczyna już dominować cyfrowy „workflow” w stomatologii. Nie wszystkie placówki  były budowane pod takie zmiany, ale starają się zmieniać i oczywiście się zmieniają. Czasem zmiana wymaga generalnego remontu.  W momencie, kiedy zabieramy się za realizację takich działań, powinniśmy brać pod uwagę wszystkie aspekty cyfrowych narzędzi. Praca ze skanerami 3D i przesyłanie informacji w postaci plików dicom, stl nie może stanowić problemu w przypadku przesyłania ich w obrębie placówki, ani na zewnątrz, kiedy mowa o współpracy np. z laboratoriami. Do tego potrzebna jest cała infrastruktura, której planowanie następuje na samym początku. Powierzając prace generalnemu wykonawcy mamy tę przewagę, że wspomaga nas on doświadczeniem i swoim zespołem specjalistów – mówi dr n.med. specj. ortod.lek-dent. Maciej Cićkiewicz.

Nowe technologie, to także źródło udogodnień i rozrywki dla pacjenta w poczekalni oraz podczas wizyty u stomatologa, higienistki czy fizjoterapeuty. W naszym przypadku minimalistyczne wnętrza i doznania pacjenta to wynik działań Anny Krasnodębskiej – Cićkiewicz, która zajmowała się ich planowaniem z projektantem oraz generalnym wykonawcą. Dziś odpowiada za działania PR i Marketing, współpracując ze znanymi osobami oraz firmami. Wprowadza na rynek stomatologiczny świeże podejście, którym podkreśla, że działania marketingowe nie powinny dotyczyć odpowiednich zabiegów z zakresu stomatologii, a holistycznego podejścia do zdrowia. Dbanie o dietę, aktywność fizyczną, profilaktyka mają ogromny wpływ na zdrowie jamy ustnej, ale również na zdrowie całego organizmu. Na swoich kanałach Social Media pokazujemy, jak takie działania wyglądają (Instagram: anna_cickiewicz, cickiewiczclinic) – dodaje n.med. specj. ortod.lek-dent. Maciej Cićkiewicz.
 
Mimo zaawansowanych rozwiązań technologicznych w leczeniu stomatologicznym nadal potrzebna jest wiedza lekarza. Narzędzia są wsparciem dla jego pracy, ale nie zastępują człowieka.
Obecnie, wiele osób obawia się stosowania AI (Artificial Intelligence), czyli sztucznej inteligencji. Oczywiście należy się obawiać, ponieważ obawy, jak również ostrożność pozwalają nam odpowiednio wykorzystać to narzędzie i nie popełnić błędu, zbyt pochopnie wierząc w nieomylność AI. Dziś wykorzystujemy AI, aby przyspieszyć niektóre procesy, których możemy ją wyuczyć. Co więcej, stosujemy wiele warstw w 3D podczas planowania czy leczenia. Mówimy tutaj o ocenie oraz nałożeniu na siebie wielu tkanek, które nachodzą na siebie i podczas planowania czy leczenia możemy je wyłączać i włączać. Dzięki temu widzimy, gdzie stoją zęby wobec kości, dziąseł, ust czy skóry twarzy. Staram się na swoich Social Mediach (Instagram: dr_cickiewicz, Youtube: dentalmovies) pokazywać różne nowinki technologiczne, które testujemy albo zaimplementowaliśmy w klinice - dodaje dr n.med. specj. ortod.lek-dent. Maciej Cićkiewicz.

Cićkiewicz Clinic wymagało zaplanowania podmiotu, który będzie przygotowany na dzisiejsze technologie oraz na przyszłe rozwiązania technologiczne. Zależało nam, aby można było wykorzystywać w tym samym czasie kilka źródeł dokumentacji podczas planowania leczenia, stąd wiele monitorów w gabinetach i dodatkowe przyłącza. Przygotowaliśmy klinikę również pod działania zdalne, kiedy nasi specjaliści muszą być za granicą na szkoleniach, a równocześnie istotny jest ich udział we wspólnej konsultacji.  Budowanie kliniki czy podmiotu leczniczego na własną rękę oczywiście może się udać, ale zawsze lepiej działać z profesjonalistami i specjalistami jak generalny wykonawca. Generalny wykonawca pozwolił nam zaoszczędzić czas, odciążył nas w podejmowaniu decyzji, dzięki czemu mogliśmy skupić się na rekrutacji i budowaniu zespołu oraz działaniach biznesowych – konkluduje Anna Krasnodębska – Cićkiewicz.



Dalszy rozwój i wdrażanie nowoczesnych technologii w klinikach oraz gabinetach stomatologicznych jest istotny dla zwiększenia: komfortu pracy lekarza, jakości świadczonych usług oraz wygody pacjenta. Obecność nowoczesnych rozwiązań w placówkach medycznych wciąż pozostawia wiele do życzenia, gdyż jak pokazują wyniki badania, pacjenci nie spotykają się z nimi zbyt często – aż 35% nie dostrzegło żadnych tego typu rozwiązań. Ich brak może zniechęcać do odwiedzenia danej placówki i tak np. brak aplikacji do rejestracji wizyt powoduje, że 18% respondentów nie chce podjąć leczenia w określonym miejscu. Warto pamiętać o potrzebach pacjentów, dla których wykorzystywanie nowych technologii jest ważnym aspektem przy wyborze kliniki lub gabinetu. Być może to np. wirtualny system do rejestracji wizyt, system do zarządzania dokumentacją online lub nowoczesny sprzęt diagnostyczny okaże się decydujący.
 
.