Transportacja i centralizacja przebiegu kanału – porównanie trzech sekwencji narzędzi RaCe

Dostęp do tego artykułu jest płatny.
Zapraszamy do zakupu!

Cena: 5.40 PLN (z VAT)

Po dokonaniu zakupu artykuł w postaci pliku PDF prześlemy bezpośrednio pod twój adres e-mail.

Kup artykuł

Canal transportation and centering ability – comparison of three sequences of RaCe instruments

Dorota Barankiewicz i Halina Pawlicka

 

Celem pracy było porównanie trzech sekwencji narzędzi RaCe, dwóch polecanych przez producenta oraz sekwencji autorskiej, z uwzględnieniem transportacji i centralizacji przebiegu kanału oraz występowania aberracji. Opracowano 60 bloczków z żywicy z wykonanymi wewnątrz kanałami typu L i S z użyciem trzech sekwencji narzędzi rotacyjnych RaCe, do rozmiaru 40 na wierzchołku – dwóch proponowanych przez producenta oraz sekwencji autorskiej. Przed opracowaniem i po opracowaniu kanały fotografowano aparatem cyfrowym, a uzyskane obrazy nakładano na siebie, używając programu komputerowego Adobe Photoshop CS4. Transportację i centralizację przebiegu kanału oceniano w dwóch płaszczyznach w 18 punktach pomiarowych. Określano również występowanie aberracji. Do oceny statystycznej wykorzystano test t-Studenta. Wszystkie sekwencje narzędzi powodowały transportację przebiegu kanału na zewnątrz krzywizny w kanałach typu L i do wewnątrz w kanałach typu S. Sekwencja autorska osiągnęła najlepszy wynik centralizacji podczas opracowania kanałów typu S. Obserwowano występowanie aberracji po opracowaniu kanałów z zastosowaniem wszystkich sekwencji. Sekwencja autorska jest szczególnie zalecana do opracowania kanałów o skomplikowanej budowie anatomicznej.

transportacja i centralizacja przebiegu kanału, sekwencja narzędzi
 

Summary

The aim of the study was to compare three sequences of RaCe instruments, two recommended by the manufacturer and the authors’ sequence, taking into account canal transportation and centering ability and incidence of aberrations. Sixty blocks of resin were constructed with internal type L and S canals using three sequences of RaCe rotary instruments up to size 40 at the apex – two of those proposed by the manufacturer and the author's sequence. Before and after preparation the canals were photographed using a digital camera and the obtained images were overlayed using the computer program Adobe Photoshop CS4. Canal transportation and centering ability. The incidence of aberration was also described. For statistical analysis the Student t-test was used. All instrument sequences caused canal transportation outside the curvature in type L canals and inside the curvature in type S canals. The sequence of the author achieved the best result for centering during the preparation of type S canals. Aberrations were observed after canal instrumentation using all of the sequence.

canal transportation and centering ability, instrument sequence