Uniwersytet Łódzki
e-mail: bukowskaagnieszka@wp.pl
Wprowadzenie
W poprzednim artykule była mowa o emocjach, które okazują pracownicy gabinetu pacjentom. Jest to o tyle istotne zagadnienie, że wpływa na zaufanie między pacjentami – nabywcami usługi zdrowotnej a pracownikami gabinetu (szczególnie stomatologiem) – usługodawcami. Zarządzanie zaufaniem różni się od innych teorii zarządzania z kilku powodów (1):
- każda forma sztuczności w zachowaniu i instrumentalnego traktowania pracowników, nabywców usług, dostawców prędzej czy później zostanie odkryta i wpłynie negatywnie na reputację podmiotu;
- zarządzanie zaufaniem nie czyni automatycznie biznesu rentownym, ale stwarza warunki do jego rozwoju, atmosferę współpracy oraz kulturę respektowania praw innych;
- budowanie zaufania i troska o jego istnienie względem organizacji powinny towarzyszyć pracownikom organizacji zawsze – nie może to być zachowanie „na specjalne okazje”,
- przynosi efekty na wielu płaszczyznach funkcjonowania podmiotu (m.in. przyczynia się do redukcji kosztów transakcyjnych, koordynacji działań, motywacji do działania, uruchomienia twórczego myślenia, promocji wymiany wiedzy itp.).
Zaangażowanie pracownicze
Od końca ubiegłego wieku w wielu przedsiębiorstwach można zaobserwować zmiany w podejściu kadry kierowniczej do pracowników uwarunkowane przeobrażeniami na rynku pracy ([2]) (wzrost kwalifikacji i umiejętności pracowniczych, przepływ ludzi pomiędzy rynkami), rozwojem wiedzy o zarządzaniu personelem (efektywne systemy komunikowania się, rozwój systemów motywacji i oceny pracowniczej), implementacją nowych praktyk kierowniczych (ograniczenie kontroli stanowiskowej, kolektywne podejmowanie decyzji, grupowa organizacja pracy, zwiększenie odpowiedzialności pracowników za efekty firmy, angażowanie pracowników na poszczególnych stanowiskach w ulepszanie operacji). Zmiany te są związane m.in. z odejściem od sprawowania niemal nieustannej kontroli nad pracownikiem na rzecz oczekiwania od pracownika samodzielności w działaniu, aby zaangażował się on w pracę.
Zaangażowanie dotyczy sytuacji, gdy pracownicy są szczerze zainteresowani i zaabsorbowani swoją pracą (przede wszystkim, gdy podejmują dodatkowe, wykraczające poza ich formalne obowiązki działania na rzecz organizacji) (3). Współczesne definicje zaangażowania łączą elementy zaangażowania (4):
- emocjonalnego – odznaczającego się tym, że pracownik czuje się dumny z tego, że pracuje w danej firmie (chętnie poleciłby ją znajomemu jako miejsce pracy); ponieważ pracownikowi zależy na przyszłości firmy, chce dać z siebie wszystko i praca przynosi mu poczucie spełnienia zawodowego;
- racjonalnego – pracownik jest świadom, że praca jego i jego zespołu przyczynia się do sukcesu firmy; jest zmotywowany, a przez to też chętny do włożenia większego wysiłku, aby pomóc firmie osiągnąć sukces.
- inspiracje i wartości (reputacja organizacji, wartości i zachowania, jakość przywództwa, uznanie i komunikacja),
- nagrody materialne (konkurencyjna płaca, korzystny system świadczeń, motywacja, możliwość uzyskania prawa własności, nagrody za wysiłki, sprawiedliwy system wynagradzania),
- równowaga między pracą a życiem osobistym (wspierające środowisko pracy, dostrzeganie potrzeb związanych z życiem prywatnym pracownika, bezpieczeństwo dochodów i wsparcie socjalne),
- możliwości rozwoju zawodowego (szkolenia, awans zawodowy, informacje zwrotne),
- jakość pracy (sposób postrzegania wartości pracy, wyzwania, zainteresowania, swoboda, autonomia, nakład pracy, możliwość zrobienia czegoś ważnego, jakość stosunków pracowniczych),
- korzystne środowisko pracy (otoczenie fizyczne, dostępne narzędzia i wyposażenie, szkolenia, informacja, , bezpieczeństwo w pracy i osobiste).
- otwartość na otoczenie,
- innowacyjność,
- stabilność,
- makiawelizm.
Cecha |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Energiczny |
1 |
- |
- |
7 |
10 |
Radosny |
- |
- |
3 |
9 |
6 |
Stabilny |
2 |
4 |
3 |
4 |
5 |
Dwulicowy |
7 |
6 |
4 |
1 |
- |
Innowacyjny |
- |
1 |
1 |
7 |
9 |
Serdeczny |
- |
- |
2 |
9 |
7 |
Poważny |
- |
3 |
6 |
6 |
3 |
Egoistyczny |
10 |
4 |
4 |
- |
- |
Inteligentny |
1 |
- |
2 |
10 |
5 |
Towarzyski |
1 |
- |
3 |
4 |
10 |
Stateczny |
2 |
5 |
5 |
6 |
- |
Przebiegły |
5 |
7 |
4 |
2 |
- |
Kreatywny |
- |
- |
2 |
9 |
7 |
Wesoły |
- |
1 |
- |
8 |
8 |
Zrównoważony |
- |
1 |
6 |
9 |
1 |
Zarozumiały |
8 |
7 |
2 |
- |
1 |
Źródło: badanie własne na podstawie Gorbaniuk O.: Wizerunek i reputacjaprzedsiębiorstwa – przegląd pojęć i metod pomiaru (w:) Zawadzka A.M. (red.): Psychologia zarządzania w organizacji,Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2010, 228.
Rozkład wskazań dotyczących poszczególnych cech jest bardzo zróżnicowany. Wyraźną cechą gabinetu jest: energiczny, serdeczny, niebędący egoistycznym, kreatywny, wesoły i niebędący zarozumiałym. Na uwagę zasługuje fakt, że odpowiedzi skrajnie inne (niż cały personel) we wskazanych obszarach zaznaczała ta sama osoba (lekarz dentysta).
Przyjmując następujący klucz do skal:
Cecha |
Pracownicy ogółem |
Lekarze dentyści |
Otwartość na otoczenie |
4,26 |
4,10 |
Innowacyjność |
4,25 |
4,07 |
Stabilność |
3,31 |
3,06 |
Makiawelizm |
1,90 |
2,02 |
Źródło: opracowanie własne na podstawie przeprowadzonego badania
Uzyskane wyniki w obszarze otwartości i innowacyjności można uznać za bardzo satysfakcjonujące. Na uwagę zasługuje fakt, że lekarze dentyści są bardziej krytyczni wobec miejsca pracy niż pozostali pracownicy. Wszystkie wymiary analizy mają w ich ocenie słabsze wyniki niż średnia dla całego zespołu. Należy zauważyć, że może to wpływać na ich zaangażowanie (w tym postawy wobec pacjentów).
Ustalona struktura postrzegania symbolicznego wizerunku podmiotu rynkowego może stanowić podstawę do oceny jego wizerunku w kategoriach stałych wzorców zachowań. W gabinecie najważniejszą cechą wizerunkową w oczach pracowników jest otwartość na otoczenie i innowacyjność. Niepokój może budzić stosunkowo niski stopień zaufania, jakim cieszy się gabinet w oczach pracowników (wymiar makiawelizmu).